Selecteer een pagina

Tegenwoordig worden er steeds meer webinars gegeven. Maar wat is een webinar nu eigenlijk.
Een webinar is een online seminar, waarbij de sprekers of trainers live te horen zijn terwijl jij op het scherm een presentatie ziet of mee kunt kijken met het scherm van de trainer. Webinars zijn interactief. De spreker kan bijvoorbeeld door middel van een poll een vraag stellen aan het publiek. Andersom kun je als deelnemer ook vragen stellen aan de spreker.
In een aantal blogs wil ik je graag meer vertellen over webinars. In dit eerste blog vertel ik je graag over de vijf meest gemaakte fouten bij het voorbereiden van een webinar.

De 5 meest gemaakte fouten bij het voorbereiden van een webinar

1. Vergeet niet om je doel te bepalen

Het ligt enorm voor de hand maar stel jezelf toch de vraag: “Wat wil ik bereiken met mijn webinar?” Wil je alleen maar kennis delen of wil je “demonstratie” van jouw product/dienst verzorgen? Bedenk hoe je het doel specifiek en meetbaar maakt, zodat het centraal blijft staan in de verdere ontwikkeling van het programma.

2. Vergeet niet om te bedenken wat je wilt dat mensen na je webinar doen

Zodra je een webinar gegeven hebt, houdt het niet op. Bedenk daarom ook goed wat je wilt dat mensen na je webinar doen. Wilde jij tijdens je webinar alleen maar kennis delen? Dan is het misschien goed om mensen na het webinar een enquête in te laten vullen om te zien of jij aan hun behoefte voldaan hebt. Je krijgt ook direct inzicht in wat mensen van je webinar vonden en wat je eventueel nog zou kunnen veranderen. Heb jij een aanbod t.b.v. jouw product of dienst gedaan? Vergeet dan niet om een Call to Action toe te voegen. Bijvoorbeeld: “Welke dingen kunnen deelnemers van het webinar dankzij je informatie veranderen of wat moeten deelnemers doen om je product of dienst af te nemen?”

3. Maak de registratiepagina niet te uitgebreid

Door deelnemers om informatie te vragen voordat ze een webinar kunnen bekijken, loop je het risico dat je een (te hoge) drempel opwerpt. Wees daarom kritisch en bedenk welke gegevens je van een deelnemer echt nodig hebt. Denk hierbij aan naam en e-mailadres. Stem dit af op het soort event en je doelstellingen. Dit kan dus goed verschillen per webinar.

Bied je meerdere webinars aan? Zorg er dan voor dat deelnemers zich direct voor meerdere webinars tegelijk kunnen inschrijven. Maak het zo gemakkelijk mogelijk!

4. Zorg dat de techniek op orde is

Zorg dat je een goede internetverbinding hebt. Dit is één van de belangrijkste zaken! Natuurlijk moet ook het geluid goed in orde zijn. De deelnemers moeten je immers wel kunnen verstaan. Test ook altijd je webinar. Al is het je 100e keer, blijf toch testen. Zorg dat je ruim van tevoren online bent om te kijken of het geluid het doet, of je webcam werkt en of je presentatie het goed doet. Het blijft toch techniek. En je zou niet de eerste zijn bij wie toch blijkt dat het beeld en/of het geluid het opeens niet doet.

5. Begin op tijd met je marketing

Begin op tijd met het promoten van je webinar! Tja, en wat is op tijd. Dat is een hele goede vraag. Tevens ook een vraag waar de meningen over verdeeld zijn. Ik ken ondernemers die een maand van tevoren beginnen met hun marketing. Maar er zijn ook ondernemers die maar 5 dagen (of nog minder) voor hun marketing gebruiken. Doe wat goed voelt voor jou! Kijk hierbij ook naar je doelgroep. Misschien geef jij wel webinars voor een doelgroep die ontzettend druk zijn en die je eerste vijf e-mails ter promotie allemaal “missen” en zich pas na de zesde e-mail inschrijven. Als je dat weet, begin dan zeker op tijd.

Maar het kan natuurlijk ook andersom zijn. Misschien heb jij al een vaste community en weet jij, dat als je daar een e-mail ter promotie naar toe stuurt, je direct heel veel inschrijvers hebt. Dan zul je geen vier weken van tevoren beginnen met je marketing.

Probeer het in het begin dus ook uit!

De 5 meest gemaakte fouten bij het voorbereiden van een #webinar Klik om te Tweeten

Natuurlijk zijn er nog meer zaken die belangrijk zijn tijdens de voorbereiding van een webinar. Maak een tijdsplanning zodat je precies weet wanneer je wat af moet hebben.

Welke fouten kom jij wel eens tegen die gemaakt worden tijdens de voorbereiding van een webinar? Vertel jouw ervaring in een reactie onder dit blog.

Share This