Selecteer een pagina

In mijn vorige artikelen heb je al kunnen lezen welke fouten het meest gemaakt worden in de voorbereiding naar een webinar en welke fouten er het meest gemaakt worden tijdens een webinar. In dit artikel vertel ik je wat de vijf meest gemaakte fouten zijn na een webinar.

De 5 meest gemaakte fouten na een webinar

1. Bied een Q&A mogelijkheid aan je deelnemers van je webinar

Deze “fout” zou ook geplaatst kunnen worden in het artikel “de 5 meest gemaakte fouten tijdens een webinar. ” Toch heb ik ervoor gekozen om het in dit artikel te plaatsen. Je hebt namelijk het informatieve gedeelte van je webinar al verzorgd. En veel ondernemers denken dat dat voldoende is. Maar dat is niet waar. Bied de deelnemers de mogelijkheid om hun vragen te stellen. Deze vragen zijn vaak zo waardevol! Vergis je hier niet in. Zorg dat je ook een aantal vragen voor jouw luisteraars hebt voorbereidt.

2. Sluit krachtig af

Je hebt een fantastisch webinar gehouden. Iedereen heeft zijn/haar vragen kunnen stellen. En dan moet je afsluiten. Niets is erger dan een knullige afsluiting die 5 minuten duurt en nietszeggend is. Bedank iedereen voor de aanwezigheid, herhaal nog kort het aanbod en neem afscheid. Houdt het kort en krachtig. Dan blijft de boodschap veel beter hangen.

3. Vergeet niet je recording te stoppen / uit te zetten

De meeste webinars die gehouden worden, worden opgenomen. Ofwel om een replay na te kunnen sturen of bijvoorbeeld voor trainingsdoeleinden. Vergeet niet na je webinar de recording te stoppen en op te slaan. Het komt wel eens voor dat vergeten wordt om de recording uit te zetten. Datgene wat de ondernemer allemaal zegt nadat het webinar afgelopen is, wordt dan ook opgenomen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat deelnemers dat allemaal horen. Zet dus je recording stop en ga daarna pas zaken bespreken of doen.

4. Zorg voor een goede follow up

Na je webinar is het nog niet klaar. Zorg voor een goede follow up. Indien je een replay aanbiedt, geef dan duidelijk aan tot hoe lang de replay beschikbaar is. Is deze onbeperkt beschikbaar of kunnen mensen de replay bijv. 4 dagen terug kijken. Wees hier duidelijk over.

Heb je een aanbod gedaan tijdens je webinar? Zorg er dan voor dat ook je aanbod nogmaals in je follow up mail benoemd wordt.

De eerste follow up mails kun je in principe binnen 24 uur al versturen. Stuur ook minimaal nog één follow up mail als je aanbod bijna verloopt. Zo attendeer je mensen hier nogmaals op.

5. Evalueer je webinar

Evalueer altijd je webinar. Heb je je webinar met iemand samen gehouden dan kun je dat met die persoon doen. Heb jij je webinar helemaal zelf gehouden, zonder support of een “gastdeelnemer” dan ga voor jezelf altijd na:

  • Wat ging er goed tijdens het webinar?
  • Wat kon er beter?
  • Waren er technische storingen?
  • Verliep de presentatie vlekkeloos of moet je toch iets aan de presentatie veranderen?
  • etc..

Door dit te doen, zal elk webinar eenvoudiger voor je worden. En op deze manier wordt ook elk webinar beter omdat je steeds beter merkt wat voor jou het beste werkt.

Komende weken gaan mijn blogs over de diverse soorten “webinartools/webinaraanbieders” die er zijn. Houdt mij dus in de gaten als jij binnenkort wilt gaan ‘webinarren’.

Heb jij al eens een webinar gegeven? En dacht je dan ook aan bovenstaande vijf punten? Ik hoor het graag in een reactie onder dit bericht.

 

Share This