Selecteer een pagina

We leven tegenwoordig in een digitaal tijdperk.
Een leuke handgeschreven kaart per post ontvangen is (bijna) verleden tijd. Tegenwoordig kun je ze gewoon online bestellen en laten versturen. En waarom de tijd nemen om te bellen als een bericht via WhatsApp net zo snel is gestuurd? Even bij elkaar op bezoek, waarom? Ik lees toch op Facebook wat je de hele dag doet en wat je allemaal gaat doen?

Geloof mij, ik doe hier net zo hard aan mee. Nou ja, op sommige vlakken dan.

Ik leef in een digitale wereld 

Communiceren zoals we vroeger deden is er (bijna) niet meer bij. En misschien is dat voor jou of jouw bedrijf wel heel anders. Maar in mijn werk als virtueel assistent gaat zo goed als alles digitaal. Ik heb één keer per week een overleg via Skype, ik communiceer via de mail of via Slack, een slimme communicatie app (ook wel een gepimpte chat tool á la Skype), alle documenten die ik deel met mijn ondernemers staan in de cloud maar, en daar komt ie, één keer per kwartaal proberen we elkaar live te zien. Face to face, echt op een fysieke locatie. Wat zijn die meetings altijd leuk en vaak ontstaan daar veel ideeën.

Maar omdat vrijwel alles bij mij digitaal gaat, is een goede communicatie van essentieel belang. Ik merk dat sommige ondernemers daar best nog wel moeite mee hebben. Zij beseffen niet dat ik hier, vanuit mijn werkplek in Amersfoort, niet kan zien wat er bij hen op locatie gebeurt. Zeker als het om een project gaat waarbij er een planning gemaakt is, dan is iedere verandering van cruciaal belang om door te geven. Want jij als ondernemer denkt dat er maar één ding verandert, maar daarmee verschuiven vaak ook heel wat andere zaken. Je veroorzaakt in feite een kettingreactie.

Communiceren kun je leren

Als ik kijk naar ondernemers die voor de eerste keer met een virtueel assistent samenwerken, dan zie ik dat ze enorm moeten wennen. Ze zijn in één keer niet meer alleen, ze hebben iemand die naast hen staat. Iemand die ze ondersteunt en aan wie ze taken kunnen uitbesteden. In het begin betekent dat gewoon zoeken naar wat voor beide partijen werkt. Ik heb dat zelf ook ervaren toen ik een samenwerking startte met mijn eigen VA Sonja. In het begin is het echt aftasten. Wat besteed je uit, hoe draag je iets over en hoe communiceer je dat. Maar gaandeweg vind je daar een weg in en gaat het steeds beter. En op dit moment heeft zij aan een half woord van mij genoeg!

Dus communiceren kun je zeker leren. Wees duidelijk in wat je graag wilt, hoe je het graag ziet en hoe je het graag wilt hebben. En als iets niet goed gaat, geef dat ook aan. Want alleen dan kan iemand bijsturen. Of zoals één van mijn opdrachtgevers altijd zo mooi zegt: Het is niet erg dat er fouten gemaakt worden, maar bedenk daarna ook altijd wat jouw rol hierin is. Welk aandeel heb jij hierin? En hoe kun je ervoor zorgen dat het een volgende keer beter gaat.

Zo is het ook met communiceren. Blijf zelf aangeven wat jij prettig vindt en wat voor jou wel en/of niet werkt. Wees open naar elkaar en weet dat je in principe alles kunt zeggen, zo lang je het maar op een respectvolle manier doet.

Wat ga jij doen om nog beter te communiceren?

Share This