Selecteer een pagina

Zondag 5 juni was het zover. De start van de Helweek. Samen met Angelique van het Virtuele Regelhuis had ik me voorgenomen om ons zeven dagen lang te houden aan de regels die horen bij de Helweek. In mijn vorige blog lees je wat de Helweek inhoudt.

Enige voorbereiding is gewenst 

 

Volgens schrijver Erik Bertrand Larssen is het goed om de week goed voor te bereiden om er het maximale uit te halen. Larssen adviseert om ongeveer vijf à zes weken van tevoren met de voorbereiding te starten.

Had ik mijzelf goed voorbereid?
Totaal niet. Ik wist welke regels er golden en ik wist welke doelen ik wilde behalen.

Had ik mij tijdens de voorbereidingen laten leiden door de waan van de dag?
Hell yeah! En dat was precies de reden waarom een goede voorbereiding totaal mislukt was.

De Helweek annuleren?
Nee, dit was absoluut geen optie. Het feit dat ik mij had laten leiden door de waan van de dag mocht zeker geen excuus zijn om de week te annuleren.

Mijn Helweek in een notendop

 

Maandag 5 juni
Vandaag stond in het teken van vaste gewoontes. Zowel privé als zakelijk.
Laat jij je bijvoorbeeld snel afleiden door je e-mail en/of social media?
Plan je veel zaken of laat je alles maar op je afkomen?
Één van mijn goede gewoontes is dat ik goed kan plannen en daardoor overzicht houd.
Maar één van mijn slechte gewoontes is dat ik niet ontbijt en op sommige dagen zelfs pas om 12.00 uur voor het eerst eet.
Tijd om dit te veranderen dus! Vanaf nu ga ik voortaan elke ochtend ontbijten. Het is immers de belangrijkste maaltijd van de dag.

Dinsdag 6 juni
Vandaag stond in het teken van modus en focus. Met het woord modus denkt Erik Bertrand Larssen aan een gemoedstoestand. Voordat je een prestatie levert, moet je zorgvuldig overwegen in welke modus je het beste kunt zijn om optimaal te kunnen presteren.
Weet dat je zelf de controle hebt over je gedachten. Alleen jij bepaalt wat je denkt, dus denk juist!

De Helweek helpt je focussen
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
Woensdag 7 juni
Vandaag staat in het teken van time management.
Hoe kun je je dag optimaal structureren?
Op dit vlak denk ik dat ik al enorm gestructureerd ben. Ik verdeel mijn agenda in blokken en laat mij in de tussentijd niet afleiden door social media en/of andere zaken.
Verder zet ik al mijn to-do’s in Teamwork zodat ik ze niet kan vergeten. Ook de to-do’s van mijn klanten zet ik vaak hierin. Ik maak gebruik van een maandplanning rondom mijn blogs. En voor mijn financiële plaatje maak ik steeds een winstgevend plan.

Donderdag 8 juni
De donderdag is de zwaarste dag van de Helweek. Angelique en ik blijven namelijk gewoon de klok rond wakker. We werken de hele donderdagavond en -nacht door.
We kijken waar onze grenzen liggen en hoeveel druk we onszelf op kunnen leggen.
Mijn klus voor deze nacht is de volledige database Tools for You (meer dan 150 video’s) omzetten naar een nieuwe omgeving.

De Helweek helpt je focussen
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn

Vrijdag 9 juni
De nacht doorwerken zit er op. En heel eerlijk gezegd was dat prima te doen. Regelmatig een pauze tussendoor, even de benen strekken en daarna weer verder. 
Vandaag staat in het teken van rust en herstel. Rusten is kracht en energie opdoen, je batterij opladen en herstellen.

Ik heb besloten dat ik niet een hele dag ga werken. Er moeten ook nog andere zaken in het huishouden gedaan worden. En ik ben ook vast wel toe aan wat powernapjes.

Zaterdag 10 juni
De bedoeling van vandaag is dat ik ervaar wat het effect van mijn eigen manier van denken heeft op de manier waarop ik mij voel.
Het wordt een dag vol positiviteit!
Alles wat er vandaag gebeurt, is in mijn voordeel en ten gunste van mij. Dit is mijn dag!

Zondag 11 juni
Vanavond om 22.00 uur zit de Helweek er officieel op. Vandaag kijk ik terug op de afgelopen week en bedenk ik wat ik meeneem en anders wil gaan doen. Misschien val ik wel weer terug in mijn oude gewoonte. Wie zal het zeggen.

De Helweek helpt je focussen
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn

Eindoordeel

 

De Helweek is een unieke ervaring. Wat mij opviel is dat je in de voorbereiding naar de Helweek toe al diverse zaken anders doet en daardoor beter gefocust bent.

Eén van de regels van de Helweek is dat je de hele week gezond leeft. Na deze week heb ik dan ook besloten om elke ochtend voortaan de tijd te nemen voor een ontbijt in plaats van het ontbijt over te slaan.

De nacht doorwerken is mij ook goed bevallen. Je krijgt dan enorm veel zaken gedaan. Je moet dan wel de dag erna niet al teveel op de planning hebben staan.

Wat betreft de regel om geen tot weinig social media onder werktijd te bekijken en de hele week geen tv-kijken vond ik wat lastiger. Voor mijn klanten houd ik Facebook bij en daarom is het voor mij lastig om onder werktijd daar niet of nauwelijks naar te kijken. Privé vind ik het geen probleem; de Facebook app zit al niet eens meer op mijn telefoon.

En ook de televisie is zo’n ding. Ik vind het heel lastig als mijn partner op de bank tv kijkt en ik ‘mag’ niet meekijken. Bovendien vind ik het af en toe ook gewoon heerlijk om televisie te kijken. Wat overigens ook niet wil zeggen dat ik dat 24/7 zou willen doen.

Of ik de Helweek nog eens doe? Ik weet het niet.
Laat jij het mij weten als jij besloten hebt om de Helweek te gaan doen?

Share This