23 mei 2015    

Vijf tips over online zichtbaarheid die je tijd en moeite besparen

Als ondernemer weet je dat je tegenwoordig ook online actief moet zijn. Dit kan door nieuwsbrieven te versturen, met regelmaat te bloggen of door actief te zijn op social media. Je kunt ervoor kiezen om alle drie de kanalen in te zetten maar misschien kies je er twee uit die bij jou passen. Of je zorgt ervoor dat je op een totaal andere manier online zichtbaar bent.
In dit blog vertel ik je graag meer over social media, of beter gezegd:

Hoe kun je met weinig tijd en moeite toch online zichtbaar zijn?

Is dit voor jou herkenbaar?

  • Je weet niet op welke social-mediakanalen je actief moet zijn
  • Je weet niet waarover je moet schrijven
  • Je hebt de kennis niet en je vindt het niet leuk om ermee bezig te zijn
  • Het kost je veel tijd om er dagelijks mee bezig te zijn

Ik geef je vijf tips om online zichtbaar te worden

– zodat je weet welke kanalen voor jou geschikt zijn
– zodat je weet waar je over moet schrijven (content heet dat in vaktaal)
– zodat je, niet onbelangrijk, weet hoe het je tijd kan besparen

Tip 1
Als je het lastig vindt om te bepalen op welke kanalen je sociaal actief moet zijn om je potentiële klant te bereiken, dan moet je gaan onderzoeken op welke kanalen jouw klant, jouw doelgroep, zich begeeft. Is dat op LinkedIn of Twitter? Of misschien op Facebook? Zodra je dat weet, kun je bepalen welke kanalen jij gaat inzetten om je producten en/of diensten te promoten.

Tip 2
Ik merk dat ik het zelf ook lastig vind om steeds nieuwe content te schrijven en te bedenken. Vaak speel ik in op een actualiteit, leg ik uit hoe een bepaald systeem werkt of behandel ik een vraag die aan mij gesteld is. Vind je het ook lastig om een onderwerp te bepalen? Kijk dan eens in het lijstje hieronder:
– Speel in op de feestdagen
– Schrijf over actuele zaken
– Behandel vragen die je van klanten krijgt
– Deel tips met je netwerk
– Verzin een leuke actie

Tip 3
Plan een dag of dagdeel in om je content te schrijven voor een nieuwsbrief of blog. Begin gewoon met schrijven en schrijf gewoon alles op wat erin je opkomt. Daarna kun je de ruwe versie altijd nog aanpassen en zinnen verwijderen of juist toevoegen. Uit de tekst die overblijft, kun je weer een stukje tekst halen die je op je social media kunt plaatsen. Voor het plannen van je berichten kun je Hootsuite of Buffer gebruiken.

Tip 4
Kijk bij andere ondernemers welke berichten zij plaatsen. Zijn dat onderwerpen die jij ook kunt gebruiken of brengt het je misschien weer op een idee? Je haalt er vast inspiratie uit. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je berichten klakkeloos moet gaan kopiëren en moet plaatsen alsof ze van jou zijn. Gebruik je eigen creativiteit en maak er een bericht van dat bij jou past.

Tip 5
Vind je het niet leuk om nieuwsbrieven te versturen, je blog te plaatsen of je social-mediakanalen te beheren? Dan is een virtueel assistent misschien de oplossing voor jou. Jij schrijft de teksten voor de nieuwsbrief en voor het blog en de virtueel assistent zorgt ervoor dat deze tijdig verstuurd of geplaatst worden. De virtueel assistent kan ook jouw berichten op social media plaatsen. Jij levert de inhoud, jouw virtueel assistent doet de techniek.

Heb jij naar aanleiding van dit blog nog vragen of andere tips? Laat het me weten en laat je reactie achter onder dit blog. 

Download mijn e-book voor alle ins & outs over een virtueel manager

Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan Kim Minten om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring.

Geef een reactie