24 november 2015    

Ik kan het goed alleen; hoor jij regelmatig dit stemmetje?

Hoor jij vaker een stemmetje in je hoofd dat zegt:

“Ik kan het goed alleen”

Gelukkig heb ik zelf niet zoveel last van dit stemmetje, maar ik ken genoeg ondernemers die dat wel hebben.

Ondernemers hebben hier vaak verschillende redenen voor bijv.:

  • ze hebben geen tijd om hulp te vragen,
  • ze hebben geen idee waar ze om hulp moeten vragen,
  • ze zijn te koppig want ze denken dat ze zelf alles beter weten en dat ze het zelf het beste doen.

En ga zo maar door. In mijn ogen zijn dit allemaal smoesjes want:

  • tijd kun je maken,
  • je koppigheid zal je aan de kant moeten zetten,
  • en overal kun je om hulp vragen. Als je niet aan het juiste adres bent, hoor je dat vanzelf.

Kun je geen tijd maken? Dan is het dus tijd om hulp in te schakelen…

Ik wil graag een aantal tips met je delen zodat het gemakkelijker wordt om hulp in te schakelen. Want geloof mij, als je niet IN maar AAN je bedrijf wilt werken, dan is het fijn om iemand te hebben die je helpt met bepaalde zaken.

Hoe weet ik welke taken ik kan en/of wil uitbesteden:

  1. Maak een lijst van alle werkzaamheden die je doet.
  2. Hoeveel tijd kosten deze werkzaamheden je? Schrijf dit van elke taak apart op.
  3. Welke werkzaamheden vind je leuk om te doen en welke werkzaamheden geven je energie? Arceer deze werkzaamheden groen.  Zijn er werkzaamheden die je nu nog niet doet, maar die je wel heel graag wilt doen omdat ze energie geven, zet ze er dan bij. Noteer ook direct hoeveel tijd je hiermee kwijt denkt te zijn.
  4. Kijk welke werkzaamheden je liever niet doet en welke werkzaamheden ook veel energie vergen. Arceer deze werkzaamheden rood.
  5. Je weet nu precies wat je wel leuk vindt om te doen en welke werkzaamheden je niet leuk vindt. Kijk nu nog 1x heel kritisch naar de werkzaamheden die je leuk vindt. Vind je ze echt leuk of heb je ze gearceerd omdat je “bang” bent om het los te laten. Vind je de groen gearceerde werkzaamheden echt leuk en geven ze je energie? TOP! Niets meer aan doen. Vind je ze toch minder leuk, arceer ze dan alsnog rood.
  6. De taken die je niet leuk vindt, kun je die uitbesteden? Zo nee, vraag je af waarom niet. Kan het niet omdat het een echt “specifieke” taak is of kan het wel, maar durf je het niet? Of weet je niet aan wie je de taken kunt uitbesteden?
  7. Kun je de taken wel uitbesteden? DOEN! Kijk wat voor soort taken het zijn en wie je hierbij kan helpen!

Bij wie moet ik zijn?

Wil jij een website maken dan kun je natuurlijk een webbouwer benaderen. Hij of zij maakt ongetwijfeld een mooie website.

Wil jij je administratie uitbesteden zoals het versturen van facturen, inkoopfacturen verwerken en bijv. debiteuren nabellen? Dan zou je misschien een administratiekantoor kunnen benaderen.

Wil jij een workshop of een event organiseren? Dan is, afhankelijk van de grootte van je event, een evenementenorganisatie misschien een optie.

Maar waarom zou je allemaal diverse “partijen” benaderen? Natuurlijk maakt de webbouwer een fantastische website, behandelt het administratiekantoor jouw administratie met zorg en zorgt de evenementenorganisatie ervoor dat je event fantastisch wordt!

Maar hoe zou het zijn als je maar één aanspreekpunt hebt? Welk gevoel roept dat bij je op? Word je daar rustig van of overvalt een gevoel van “ongeloof” jou? Vraag jij je nu af of dat wel kan, één aanspreekpunt?

Ik zal je een “geheim” vertellen. JA, het kan!

Kies voor een virtueel assistent

Je kunt gaan samenwerken met een virtueel assistent, oftewel VA.

Kan een virtueel assistent dan alles? Ja en nee.

Een virtueel assistent is ook maar een mens, al kunnen ze wel veel 😉

Een virtueel assistent heeft vaak een bepaalde expertise bijv. op het gebied van:

  • online marketing & websites
  • financiële administratie
  • dagelijkse werkzaamheden zoals e-mailbeheer, afspraken maken e.d.
  • evenementen organiseren
  • etc.

Sommige virtueel assistenten hebben een bepaalde expertise gekozen maar er zijn ook genoeg virtueel assistenten die van veel en/of alle markten thuis zijn. Maar wat belangrijk is, is dat een virtueel assistent een groot netwerk heeft. Sommige virtueel assistenten werken zelfs samen met elkaar en bundelen zo hun expertises. Dit zorgt ervoor dat je veel werkzaamheden kunt onderbrengen bij een virtueel assistent.

Zelf werk ik bijvoorbeeld ook met een virtueel assistent. Mijn virtueel assistent is o.a. creatief! Iets dat ik eigenlijk totaal niet ben. Één van de dingen die ik haar dus vaker later doen is het maken van banners/visuals/afbeeldingen. Zij is daar nu eenmaal beter in. Prima toch! Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten. Je kunt niet overal heel goed in zijn en alles zelf doen. Geloof mij, zaken uitbesteden geeft echt “ruimte”.  Overigens doet mijn virtueel assistent natuurlijk nog veel meer voor mij, maar dit is een voorbeeld van één van de dingen die zij doet omdat ze dat beter kan dan dat ik dat kan.

Heb jij na het lezen van dit artikel vragen, dan is het goed om daar serieus mee aan de slag te gaan. Welke vragen heb je?

Laat het mij weten in een reactie onder dit blog. Misschien kan ik je wel helpen.

Denk je na het lezen van dit artikel: hmm, misschien is een virtueel assistent ook wel iets voor mij? Vraag dan hieronder mijn gratis checklist aan.
Neem afscheid van het stemmetje in je hoofd 🙂

Download mijn e-book voor alle ins & outs over een virtueel manager

Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan Kim Minten om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring.

Geef een reactie