19 oktober 2017    

Drie boeken die je absoluut een andere kijk geven op je bedrijf

Hoeveel boeken heb jij in je boekenkast staan? En hoeveel boeken heb je daarvan daadwerkelijk gelezen? Ik heb behoorlijk wat boeken in mijn kast staan, maar ik heb ze lang niet allemaal gelezen. En dat heeft verschillende redenen. Soms koop ik uit enthousiasme een boek en verdwijnt het toch daarna ongelezen in de kast. Soms begin ik aan een boek en kom ik er gewoonweg niet doorheen.

Welke boeken heb ik met plezier gelezen?

Hieronder deel ik, in willekeurige volgorde, graag een aantal boeken met je die ik met veel plezier heb gelezen.

1.   Maak ze gek – Aartjan van Erkel

Tegenwoordig zijn veel ondernemers online te vinden. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren bijvoorbeeld door middel van het aanbieden van online trainingen, webshops en social media. Maar je hoort ook veel ondernemers klagen dat ze te weinig klanten binnenhalen via het internet. Want geloof mij, er komt wel meer bij kijken dan alleen online aanwezig zijn. Je moet ook een bepaalde strategie hanteren om je te onderscheiden.

In dit boek laat Aartjan van Erkel je onder andere zien:

  • hoe je jezelf onderscheidt door iets te zeggen wat niemand anders zegt
  • hoe je meer bezoekers krijgt door jezelf onvergetelijk te maken
  • hoe je veel meer omzet binnenhaalt zonder je prijzen te verlagen
  • hoe je nieuwsbrieven schrijft die klanten direct openen

Het boek is onder andere te bestellen via Managementboek.

Maak ze gek! – Hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing

E-book: Maak ze gek! – Hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing

2.   Schaarste – Sendhil Mullainathan, Eldar Shafir

Het boek gaat over het feit dat schaarste ons gedrag beïnvloed. Misschien merk je dat ook wel eens bij jezelf dat bepaalde deadlines en/of geldgebrek je enorm vindingrijk en doelgericht kunnen maken. Of is het bij jou zo dat je juist een blinde vlek krijgt? En een totale black-out?

De onderstaande tekst kwam ik tegen in het boek en ik herken mij daar helemaal in:

Hobbes: Heb je al een idee voor je verhaal?
Calvin: Inspiratie kun je niet zomaar openzetten, als een kraan. Je moet in de juiste stemming zijn.
Hobbes: En wat voor stemming is dat?
Calvin: Het panische gevoel dat je geen tijd meer hebt.

Calvin and Hobbes door Bill Watterson

Ik heb ook niet altijd inspiratie. Maar vaak als er een bepaalde deadline in zicht komt, dan komen de ideeën vanzelf.

Het boek geeft simpele tips die je werk en misschien wel je leefwijze kunnen veranderen.

Ook leuk is de puzzel achterin. Heb je het hele boek gelezen? Dan vul je de puzzel met gemak in.

Het boek is onder andere te bestellen via Managementboek.

Schaarste – Hoe gebrek aan tijd en geld ons gedrag bepalen

E-book: Schaarste – Hoe gebrek aan tijd en geld ons gedrag bepalen

3.   Profit First – Mike Michalowicz, Femke Hogema

Ondanks de willekeurige volgorde van dit rijtje boeken, is Profit First echt wel een favoriet boek van mij. Ik heb de Engelse en de Nederlandse variant en het luisterboek. Ik heb zelfs een programma bij Femke Hogema gevolgd om Profit First in mijn eigen bedrijf te implementeren.

Profit First maakt geen gebruik van de internationale formule: Omzet – Kosten = Winst. In de formule van Profit First is er een prominente plek voor je winst. Daarom wordt de volgende formule gehanteerd: Omzet – Winst = Kosten. Dit boek laat zien dat iedere ondernemer vanaf de allereerste dag een financieel succesvol bedrijf kan runnen, door te focussen op winst.

Het boek is onder andere te bestellen via Managementboek.

Profit first – Een simpel systeem om je bedrijf te transformeren van een cash-eating monster in een money-making machine

E-book: Profit first – Een simpel systeem om je bedrijf te transformeren van een cash-eating monster in een money-making machine

Welk boeken ga ik binnenkort lezen?

Voor de komende tijd heb ik nog twee boeken op de plank liggen die ik wil lezen:

1. Social selling masterclass – Carola Rodrigues

Carola Rodrigues maakt je in dit boek vertrouwd met haar Social Selling Proces; een stappenplan waarmee je je bedrijf social selling proof kunt maken:

  • Hoe zet je jezelf als personal brand centraal? Hoe laat je potentiële klanten naar je toe komen?
  • Hoe kun je ze volgen via je social mediakanalen? Hoe creëer je waardevolle killercontent voor jouw doelgroep?
  • Op welk moment kun je in actie komen om ze op een warme manier te benaderen en te verleiden?

2. Customer Journey Optimalisatie – Rob Luif

De markt is zo dynamisch dat je snel wilt kunnen inspelen op veranderingen. Dat heeft gevolgen voor marktonderzoek. Onderzoek dat erop gericht is snel inzicht te geven in het effect van genomen beleidsmaatregelen, kan een belangrijke bijdrage leveren aan je bedrijfsvoering. Dit boek reikt je passende vormen van onderzoek aan.

  • In de strijd om de klant draait het om relevantie en gemak.
  • Een dynamische markt vraagt om een datagestuurd beleid.
  • Onderzoek dat snel inzicht geeft in het effect van beleidsmaatregelen, levert hieraan een belangrijke bijdrage.

Misschien heb jij bovenstaande twee boeken al gelezen. Als dat zo is, ben ik heel benieuwd wat je ervan vond. Wil je je reactie hieronder laten weten?

Heb jij ook boeken die je graag leest? Deel jouw boekentip(s) onder dit artikel.

 

* In dit artikel wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als je een boek bestelt via één van deze links, ik hier een kleine vergoeding voor krijg. 

Download mijn e-book voor alle ins & outs over een virtueel manager

Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan Kim Minten om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring.

2 Reacties

    • Kim Minten

      Hi Anita,

      De titel van de Nederlandse variant is ook Profit First. Of helemaal voluit:

      Profit first
      Een simpel systeem om je bedrijf te transformeren van een cash-eating monster in een money-making machine

      Virtuele groet, Kim

Geef een reactie