9 november 2017    

Herken je het volgende bij jezelf of bij collega-ondernemers?

  • Je ziet dat een ondernemer succes heeft met een bepaalde strategie of met een bepaald product of een bepaalde dienst. Je hoort er veel over in je omgeving. En je besluit daarom je eigen strategie te laten voor wat het is en mee te gaan met de rest van de groep. Je ontwikkelt een nieuw product dat eigenlijk niet zo goed bij je past of een nieuwe dienst waar je je eigenlijk niet zo prettig bij voelt, maar ja, iedereen doet het.
  • Je werkt samen met een businesscoach die zegt dat je veel zaken om moet gooien binnen je bedrijf. Doe je dit niet, dan word je minder succesvol.
  • Iedereen zegt dat je overal op social media zichtbaar moet zijn. Maar jij hebt daar eigenlijk geen zin in. Je wil niet dagelijks bezig zijn met Facebook of LinkedIn. En misschien is je doelgroep ook niet dol op deze kanalen en zorgt het bij hen voornamelijk voor afleiding.

Waar ben jij?

Is bovenstaande altijd fout?
Mag je niet je marketingstrategie omgooien?
Mag je geen nieuwe producten of diensten ontwikkelen?
Mag je niet zaken binnen je bedrijf anders opzetten of organiseren?
Het antwoord op al deze vragen is: ja. Natuurlijk mag het allemaal. Belangrijker in het hele verhaal is waar jij bent.
Laat jij je leiden door wat een bepaalde groep doet?
Doe je direct wat een ander tegen je zegt?

Kies voor jezelf

Kom voor jezelf op en bewandel je eigen pad! Luister vooral naar de adviezen die je krijgt. Maar ga niet zomaar alles aanpassen. Vraag je van tevoren het volgende af:

Past de nieuwe strategie bij mij en blijf ik tegelijkertijd ook mijn ideale klant bereiken?

  • Wil ik wel een nieuw product of nieuwe dienst ontwikkelen? En zo ja, is dat iets waar je ideale klant ook op zit te wachten?
  • Wil ik alles binnen mijn bedrijf anders organiseren of loopt het goed zoals het nu gaat en is bijvoorbeeld alleen een optimalisering nodig?
  • Wil ik wel overal op social media zichtbaar zijn of kies ik één kanaal uit dat voor mij het beste werkt.

Ik heb een aantal specifieke voorbeelden genoemd, maar je kunt vast nog wel een paar situaties bedenken waar je dit op kunt toepassen en waarbij je jezelf de vraag stelt: ‘Wat wil ik?’ in plaats van ‘Wat zegt een ander dat ik moet doen?

De verleiding ligt altijd op de loer

Je eigen pad blijven bewandelen, is eenvoudiger gezegd dan gedaan. De verleiding ligt altijd op de loer en misschien heb je de neiging om in je enthousiasme daar direct in mee te gaan.

Zelf kom ik ook regelmatig in de verleiding. Dan zie ik de meest fantastische diensten voorbij komen bij een collega-ondernemer of zie ik een ondernemer die een supergoede marketing strategie hanteert. Zo goed, dat ik dat het liefst een-op-een wil kopiëren. Zeker met het enthousiasme van dat moment.

Maar ik gun mezelf op dit soort momenten altijd voldoende tijd om na te denken. En dan stel ik mezelf ook bovengenoemde vragen.

En wat blijkt….

Vaak past die fantastische dienst niet eens bij mij of bij mijn ideale klant. Of is een bepaalde marketingstrategie voor mij niet haalbaar of niet passend binnen mijn onderneming.

Be original

Het geeft je meestal een veel beter gevoel als je origineel bent in datgene wat je doet.

Voor iedereen heeft origineel een andere betekenis. Voor de een betekent het dat je een totaal nieuw product of nieuwe dienst neer moet zetten. Iets dat nog bijna niet bestaat.
Of een nieuwe strategie moet bedenken die nog niemand uitvoert.

Maar voor mij betekent origineel voornamelijk dat je het doet op jouw manier. Op een manier die bij je past.

Natuurlijk kun je best bij een andere ondernemer kijken hoe hij of zij iets doet, maar pak het daarna op je eigen manier aan. Ga niet alles een-op-een kopiëren.

Wees creatief! En zorg dat je dicht bij jezelf blijft.

Heb jij je wel eens laten meeslepen? Laat het weten in een reactie.

Download mijn e-book voor alle ins & outs over een virtueel manager

Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan Kim Minten om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring.