15 maart 2018    

Je hebt altijd alleen aan je eigen onderneming gewerkt. Nu merk je dat het je allemaal wat te veel wordt. Je bent meer bezig om IN je bedrijf te werken dan AAN je bedrijf. En dus heb je besloten om met een team samen te werken. Een team waarin ieder zijn eigen expertise heeft en waarin iedereen zelfstandig en pro-actief werkt. Maar hoe zorg jij voor goed leiderschap?

Maar ook al heb je uiteindelijk een zelfsturend team zorg ervoor dat ook jouw team aansturing nodig heeft. Het gaat niet allemaal vanzelf. Je kunt er voor kiezen om dit zelf te doen, maar je kunt ook een Virtueel Manager aanhaken die dit voor je doet.

Lees hier een aantal artikelen die ik schreef over een virtueel manager:

Virtueel assistent vs virtueel manager
De kracht van een goed team

Het is belangrijk dat degene die het team aanstuurt leiderschap toont.

3 tips over het leiderschap in een (virtueel) team.

Bouw je team langzaam op

Ook al heb je het nog zo druk, ga niet iemand in een opwelling aanhaken in je team. Het kost immers tijd om een nieuw teamlid in te werken. Een nieuwe medewerker moet je wegwijs maken en is niet vanaf de eerste dag je reddende engel.

Haak één nieuw teamlid tegelijk aan. Zorg dat hij of zij goed ingewerkt wordt binnen je onderneming en neem daar ook gewoon een x-aantal maanden de tijd voor. In mijn contract staat bijvoorbeeld dat we een proeftijd hebben van 3 maanden. Dit geldt voor zowel de ondernemer als mijzelf. Tijdens deze 3 maanden kijken we of er een match is en we allebei een verdere samenwerking zien zitten.

Zorg ervoor dat het nieuwe teamlid alle begeleiding krijgt die nodig en gewenst is.  En weet je zeker dat je alles gegeven hebt om er een succes van te maken, maar functioneert hij of zij binnen een
x-aantal maanden nog niet naar wens? Wees dan ook eerlijk en besef dat je wellicht niet de juiste persoon hebt aangehaakt. Neem afscheid van elkaar en schakel, indien gewenst, een nieuw teamlid in.

Vertrouw je team volledig

Het vertrouwen van je team is misschien wel gemakkelijker gezegd dan gedaan, want uiteindelijk ben jij toch eindverantwoordelijk voor je klanten.

Indien je een nieuw teamlid hebt aangehaakt, dan is de kans groot dat je het in begin nog regelmatig even kijkt of de werkzaamheden goed worden uitgevoerd. En natuurlijk bekijk je ook of je klanten tevreden zijn.

Maar na verloop van tijd kan het best zo zijn dat het teamlid rechtstreeks contact heeft met de klant over reguliere zaken en dat jij er als het ware tussenuit stapt en alleen aanhaakt op bepaalde momenten. Voor beiden, zowel voor jou als je teamlid, is dat spannend. Want opeens krijgt je teamlid meer verantwoordelijkheid. En dat kan eng zijn.

Zorg ervoor dat je teamlid toch altijd bij je terecht kan om vragen te stellen, om je mening te vragen of om wat uitgebreider te sparren over een bepaalde situatie. Op deze manier bouw je vertrouwen op en merk je dat het steeds beter gaat.

Houd je mond en luister

Wil je je team goed kunnen leiden? Dan is goed luisteren een must.  En nee, dat betekent niet dat je helemaal niets mag zeggen. Natuurlijk wel, ook jouw meningen en ideeën mogen gehoord worden.

Maar als leider moet je ook kunnen erkennen dat je ideeën niet altijd de beste zijn. En dat je net zoveel te leren hebt als ieder ander. Maar besef ook goed dat de gezondheid, het geluk en het goed functioneren van je team een directe weerspiegeling zijn op je eigen leiderschapsvaardigheden.

Probeer het maar eens uit. Zorg ervoor dat je team open en eerlijk antwoord durft te geven op de volgende vraag die jij aan hen stelt:

“Waarin kan ik mij verbeteren?”

Geloof me, je krijgt verrassende antwoorden waarvan je veel kunt leren. En met die kennis die je opdoet, kun jij jezelf elke dag opnieuw verbeteren.

Hoe zorg jij ervoor dat je een goede leider bent? Of dat er leiderschap binnen het team getoond wordt?

Download mijn e-book voor alle ins & outs over een virtueel manager.

Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan Kim Minten om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring.

Geef een reactie