ActiveCampaign is niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van (online) ondernemers. Maar welke 5 funnels zorgen er nu echt voor meer omzet? Als technisch VA zie ik diverse funnels voorbij komen bij mijn klanten en ik deel graag met jou de 5 meest succesvolle funnels. 

De weggever funnel

Heb jij een e-book, audiobundel, werkboek of webinar dat je gratis weggeeft, dan kan een sterke weggever funnel niet ontbreken in jouw strategie. 

Een succesvolle weggever funnel heeft over het algemeen 2 doelen: 

  • Je wilt break-even spelen met eventuele advertentiekosten. 
  • Je wilt vertrouwen opbouwen zodat mensen ingaan op het aanbod dat je later wilt doen. 

Een goede opbouw en conversiegerichte e-mails zorgen ervoor dat je deze doelen daadwerkelijk behaald. 

Evergreen funnel

Je wilt de klantwaarde – dus hoeveel een klant over de hele looptijd oplevert – zo hoog mogelijk krijgen. Met een evergreen funnel zog je hiervoor. 

Vooral wanneer je eerder al succesvolle e-mails hebt gestuurd, dan weet je precies welke e-mails je aan deze funnel kan toevoegen.

Denk van tevoren uit – of laat iemand dit uitdenken – wat je wilt aanbieden en in welke volgorde en bouw daar een funnel omheen. 

Zo ben je niet alleen afhankelijk van losse campagnes, wat zorgt voor een continu stroom aan extra omzet. Vooral omdat je deze funnel telkens weer kan optimaliseren omdat er mensen doorheen blijven gaan. 

Upsell/Cross-sell funnel 

Wanneer iemand al klant is, dan is dat een gouden kans om meer aan diegene te verkopen. Eenmaal gekocht (en enthousiast) is de drempel namelijk lager om ook andere diensten en/of producten te kopen. 

Dankzij de segmentatiemogelijkheden in ActiveCampaign kun je mensen producten en/of diensten laten zien die mooi aansluiten bij wat ze gekocht hebben. 

Abandoned Cart Funnel

Verkoop je (online) producten, dan is er 1 funnel die absoluut niet mag ontbreken in jouw ActiveCampaign account: de Abandoned Cart Funnel. 

Deze zorgt ervoor dat mensen die een product in hun winkelwagen hebben gedaan, maar niet hebben afgerekend, nog 1 of meerdere e-mails krijgen. 

Deze herinneringsmails kun je inzetten om mensen te motiveren om alsnog te kopen. Dat kan met een persoonlijke korting, maar bijvoorbeeld ook door te vragen of diegene nog vragen heeft. Of waar er toch nog bepaalde twijfel zit. 

Soms worden mensen onderbroken wanneer ze willen betalen of twijfelen ze toch nog een beetje en dan is dit net het duwtje in de goede ricthing wat ze nodig hebben. 

Re-engagement funnel

Misschien ben je verbaasd dat deze funnel tussen de omzet verhogende funnels staat. Hij is in eerste instantie bedoeld om inactieve contacten weer wakker te schudden en actief te maken. 

Tegelijkertijd is het een buitenkansje om ze niet alleen opnieuw te activeren, maar ook om een mooi aanbod te doen dat ze niet kunnen weigeren. 

Met deze funnel voorkom je dat je potentiële klanten verliest en verhoog je jouw omzet. 

Funnels laten bouwen in ActiveCampaign

De strategie (laten) uitdenken en de e-mails schrijven vraagt vaak al best veel van jouw tijd. De vraag is of je nog meer tijd wilt besteden aan het bouwen van deze funnels. 

Ik verwacht van niet. 

Wanneer je dit nooit doet, kost het ook nog eens vaak veel meer tijd dan nodig is en is de kans op fouten veel groter. Terwijl je echt geen fouten wilt maken, want dit kan leiden tot veel uitschrijvingen of juist minder verkopen. 

Ik heb al meer dan 9 jaar ervaring met ActiveCampaign en Mailblue en heb al meer dan 50 ondernemers geholpen met alle instellingen en het klaarzetten van diverse funnels. 

Wil je dat ik de techniek voor jou uit handen neem? Klik hier voor meer informatie en plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.