Het optimaliseren van jouw Etsy shop is ontzettend belangrijk wanneer je meer klanten wilt aantrekken en dus ook meer wilt verkopen. In dit artikel geef ik je 7 tips om jouw Etsy shop te optimaliseren voor meer resultaat.
Gebruik relevante en specifieke zoekwoorden
Het kiezen van de juiste zoekwoorden is essentieel voor de vindbaarheid van jouw producten op Etsy. En als er één ding belangrijk is, dan is het dat je goed vindbaar bent. Een tool om de juiste zoekwoorden voor Etsy te vinden is Everbee. Everbee kun je ook gebruiken om te ontdekken welke producten op dit moment populair zijn op Etsy zodat je daarop kan inspelen.
Het is belangrijk om de zoekwoorden toe te voegen aan je titels, beschrijvingen, tags en secties van jouw Etsy shop. Vermijd overmatig gebruik van dezelfde termen aangezien dit als spam gezien kan worden. Het is beter om af en toe af te wisselen met synoniemen van het zoekwoord.
Wist je trouwens dat Etsy alle woorden die jij gebruikt, ook weer combineert tot zoekwoorden? Door met meer verschillende zoekwoorden te werken, vergroot je de kans dat jouw producten gevonden worden.
Optimaliseer je producttitels
Zoals je bij de vorige tip kon lezen is het belangrijk om 1 of meerdere zoekwoorden in de producttitels te gebruiken. Daarnaast is het ook belangrijk dat de productitel aantrekkelijk is voor jouw klant. Voeg bijvoorbeeld relevante details toe of benoem kort waarom jouw product zo uniek is.
Schrijf gedetailleerde productbeschrijvingen
Een gedetailleerde en aantrekkelijke productbeschrijving helpt niet aleen om je klant beter te informeren, maar verbetert ook jouw SEO en dus jouw vindbaarheid. Gebruik volledige zinnen en integreer de zoekwoorden en synoniemen daarvan in de tekst. Door een zo duidelijk mogelijke beschrijving toe te voegen, weet de zoekmachine van Etsy, maar ook bijvoorbeeld Google, beter wat je precies aanbiedt en dat vergroot de kans om gevonden te worden.
Maak gebruik van tags
Etsy biedt de mogelijkheid om tot 13 tags te gebruiken voor elk product. Dit zijn extra zoekwoorden die je kunnen helpen om gevonden tew orden. Gebruik alle beschikbare tags en varieer met enkelvoud, meervoud, synoniemen en veelgebruikte zoektermen.
Gebruik kwalitatieve afbeeldingen
Het is belangrijk om kwalitatief goede afbeeldingen te gebruiken. Zorg ervoor dat afbeeldingen niet pixelig zijn, maar scherp. Daarnaast is het belangrijk om afbeeldingen toe te voegen die direct laten zien wat het product is. Probeer ook net even iets andere afbeeldingen te gebruiken dan die de concurrent gebruikt zodat je extra opvalt in de zoekresultaten.
Verzamel beoordelingen
Positieve beoordelingen vergroten niet alleen de zichtbaarheid van jouw Etsy shop, het zorgt er ook voor dat potentiële klanten sneller een aankoop doen. Beantwoord beoordelingen ook zodat (potentiële) klanten zien dat je betrokken bent.
Wil je mensen stimuleren om sneller een beoordeling achter te laten, dan kun je bijvoorbeeld in ruil een korting of een extra product aanbieden.
Promoot jouw shop op social media en/of je website
Om jouw Etsy shop nog meer onder de aandacht te brengen, kun je producten ook promoten op social media of op jouw website door middel van blogs met een linkje naar jouw Etsy shop.
Doe dit alleen wanneer de doelgroep op social media en jouw website past bij wat je aanbiedt op Etsy. Wanneer je alleen maar verkeer naar jouw Etsy shop stuurt en (bijna) niemand koopt wat, dan heeft dit juist een nadelige impact. Etsy ziet jouw shop dan als minder relevant en je wordt dan minder goed getoond in de zoekresultaten.
Zelf aan de slag met Etsy?
Heb jij nog geen shop op Etsy en ben je er klaar voor om een passief inkomen op te bouwen via Etsy? Met de Etsy Academy kun je binnen 6 weken een succesvolle Etsy shop runnen. In deze training staat alle informatie, tips en strategieën die je nodig hebt om van jouw Etsy shop een succes te maken. Klik hier om direct aan de slag te gaan met de Etsy Academy.
Zodra je een shop opent, waardeer ik het heel erg wanneer je dat via deze link doet. Zowel jij als ik krijgen dan 40 gratis listings!