Wanneer je een leeromgeving wilt (laten) bouwen of er al één hebt, dan wil je dat jouw klanten hier het maximale uit halen. Jij wilt dat ze resultaten behalen en de online training(en) ook echt helemaal doorlopen. Deze 7 interessante functionaliteiten voor jouw leeromgeving, zorgen ervoor dat jouw klanten super tevreden zijn.

Een responsive design

Dit wordt door veel mensen wellicht niet gezien als een functionaliteit, maar het is het wel. Je wilt dat jouw klanten de online leeromgeving vanaf elk apparaat goed kunnen volgen. Daarom moet het design responsive zijn zodat het altijd werkt op iemands laptop, tablet of telefoon. Er zijn leeromgevingen zoals bijvoorbeeld Huddle, waarbij jouw leeromgeving ook in een app komt te staan. Dat maakt het extra handig voor klanten die de online training vanaf hun telefoon willen volgen.

Drip content in een leeromgeving

Drip content betekent dat content in jouw leeromgeving op een bepaalde manier wordt vrijgegeven. Dat kan op basis van:

– Tijd. Dan komt er bijvoorbeeld elke week of elke maand nieuwe content die jouw klant in de leeromgegving kan bekijken.
– Voltooiien van de content voordat ze verder kunnen naar de volgende content in jouw leeromgeving.

Het voordeel van drip content is dat klanten niet overweldigd worden door de hoeveelheid content in jouw leeromgeving.

Daarnaast kan het er ook voor zorgen dat ze de juiste stappen zetten en niet bijvoorbeeld beginnen met onderwerp X terwijl onderwerp A belangrijker is om mee te starten.

Wanneer je met drip content werkt, dan is het handig om jouw klanten automatisch op de hoogte te stellen wanneer er nieuwe content voor hen klaar staat. Dit geldt dan alleen wanneer je drip content op basis van tijd toevoegt aan jouw leeromgeving.

Interactief leren voor beter resultaat

Wil je dat jouw klanten het maximale uit jouw leeromgeving halen, dan helpt het om vormen van interactief leren toe te voegen aan jouw leeromgeving.

Denk bijvoorbeeld aan een kennistoets na elke module waardoor ze zeker weten of ze alles hebben begrepen of toch nog iets opnieuw moeten doornemen.

Het is ook mogelijk om klanten een opdracht te laten maken en die automatisch naar je te laten versturen voor feedback.

Door interactief leren toe te passen op jouw leeromgeving, blijven klanten meer betrokken en zijn ze ook beter gemotiveerd om de online training af te ronden.

Samen leren in plaats van individueel

Een leeromgeving wordt voor jouw klanten nog waardevoller wanneer zij niet alles alleen hoeven te doen. Denk aan:

– Een live Q&A sessie met jou of andere experts die aansluiten bij het onderwerp in jouw leeromgeving. Deze Q&A’s kun je ook weer toevoegen aan jouw leeromgeving zodat anderen de Q&A’s ook kunnen terugkijken. Wanneer er live Q&A’s worden toegevoegd, dan kan je over het algemeen ook een hogere investering vragen voor toegang tot de leeromgeving. Het kan eventueel ook een upsell zijn.

– Een community waarin alle klanten van de leeromgeving zitten. Zij kunnen hier bijvoorbeeld vragen stellen of resultaten delen. Doordat je jouw klanten het gevoel geeft bij een groep te horen, vergroot de betrokkenheid en motivatie. Een bijkomend voordeel is ook dat vragen die gesteld worden, soms al worden beantwoord door andere leden van de community.

Gamification voor meer betrokkenheid

Wie zegt dat leren saai moet zijn? Door slim gebruik van gamification-elementen wordt je leerreis een avontuur. Je verdient punten voor je vooruitgang, bereikt mijlpalen die echt iets betekenen, en kunt zelfs meedoen aan uitdagingen. Deze elementen zorgen ervoor dat iemand gemotiveerd en betrokken blijft. Het beste resultaat wordt hiermee behaald wanneer er een ‘ranglijst’ te zien is met de ’topscoorders’ van dat moment of wanneer er bijvoorbeeld iets te winnen is wanneer ze een bepaald aantal punten halen. Denk aan extra bonuscontent, een 1:1 sessie, een boek, etc.

Een certifcaat dat ertoe doet

Klanten zijn nog meer gemotiveerd om een online training in een leeromgeving te voltooiien wanneer ze een certificaat krijgen. Dit kan door jouw klant gedeeld worden op social media of op hun website geplaatst worden. Het is de kers op de taart nadat ze alle onderdelen in jouw leeromgeving hebben doorlopen.

Welk systeem voor een online leeromgeving past het beste bij jou?

Voordat je start met het bouwen van een online leeromgeving, is het belangrijk om het systeem te kiezen dat het beste bij jou past. Wil je bijvoorbeeld geen community? Dan hoef je niet persé voor een systeem te kiezen dat een community aanbiedt. Of wil je bijvoorbeeld zeker gebruik maken van gamification? Dan moet je kijken welke online leeromgeving dit toepast.

Ik heb een gratis e-book gemaakt met daarin 9 verschillende systemen voor online leeromgevingen. Ik deel de voor- en nadelen, maar ook de kosten.

Op die manier maak je een weloverwogen keuze en hoef je niet zelf alles helemaal uit te pluizen.

Klik hier om het e-book gratis aan te vragen.

Hulp bij de techniek nodig?

Moet je nog starten met het bouwen van een leeromgeving, maar heb je geen zin in de technische rompslomp die erbij komt kijken?

Ik kan een klein deel uit handen nemen zoals bijvoorbeeld het maken van alle koppelingen en het inrichten van bepaalde functionaliteiten. Of ik kan alles uit handen nemen zodat jij alleen maar de content hoeft aan te leveren.

Klik hier voor meer informatie over het uibesteden van de techniek. 

Heb je al een online leeromgeving, maar twijfel je of alles goed staat? En of het zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk is ingericht? Neem dan ook vooral contact op.

Ook interessant

Hoe koppel je Calendly aan ActiveCampaign?

Hoe koppel je Calendly aan ActiveCampaign?

Als ondernemer wil je zoveel mogelijk tijd besparen en één ding gaat je daar zeker bij helpen: zoveel mogelijk automatiseren. Wanneer je met Calendly en ActiveCampaign werkt, is het slim om deze twee systemen ook aan elkaar te koppelen. Maar hoe doe je dat dan? Lees...

LearnDash: het populairste systeem voor een online training

LearnDash: het populairste systeem voor een online training

Je wilt een online training maken, maar weet niet zo goed welk systeem je hier het beste voor kunt gebruiken. Om je te helpen bij jouw keuze, deel ik in deze blog alles wat je moet weten over één van mijn favoriete systemen voor online trainingen: LearnDash. LearnDash...

4 tips om te starten met Pinterest voor jouw bedrijf

4 tips om te starten met Pinterest voor jouw bedrijf

Pinterest wordt vaak over het hoofd gezien wanneer er marketingkanalen worden gekozen om meer klanten te krijgen. Zonde! Het biedt juist geweldige kansen voor bedrijven die hun producten of diensten willen verkopen. Ik neem je mee in de voordelen en 4 tips om met...