Het is één van de dingen die je absoluut wilt voorkomen als ondernemer: jouw mails die in de spam belanden. Er zijn verschillende manieren om minder in de spam terecht te komen. Deze mailfunnel van ActiveCampaign is één van deze manieren. 

Een schone mailinglijst zorgt voor een lagere spamscore

Wanneer je net start met e-mailmarketing via ActiveCampaign, dan zijn de open ratio’s (aantal mensen dat jouw mails opent) vrij hoog. Hoe meer mensen er op jouw mailinglijst komen te staan, hoe lager die open ratio over het algemeen wordt. Vooral wanneer je adverteert komt het regelmatig voor dat mensen zich inschrijven en vervolgens nooit meer een mail openen.

Dit heeft 2 nadelen:

  1. Het abonnement bij ActiveCampaign gaat omhoog wanneer je een bepaald aantal contactpersonen op jouw lijst hebt staan. Contactpersonen die niets openen, maar er toch op blijven staan, kosten jou dus geld. 
  2. Je krijgt een lagere score van ESP’s (E-mail Service Providers) waardoor jouw mails sneller in de spam terecht komen. 

Extra betalen voor mensen die geen mails openen en niet kopen is al vervelend, maar mails die in de spam belanden bij potentiële klanten zijn nog vervelender. 

Engagement funnel in ActiveCampaign

Jij hebt geen tijd en zin om bij alle contacten te onderzoeken of zij onlangs nog e-mails hebben geopend of niet. Dit is vooral bij een grotere mailinglijst een dagtaak waar niemand op zit te wachten.

In ActiveCampaign kun je dit proces automatisch laten verlopen met een engagementfunnel. In deze funnel wordt automatisch bijgehouden welke contacten:

  •  Mails openen 
  • Op links klikken 
  • Zich inschrijven via formulieren
  • De website bezoeken 

Hoe werkt een engagement funnel in ActiveCampaign?

De engagement funnel is in theorie een simpele recht-toe-recht-aan funnel. Deze funnel bestaat uit 2 delen waarbij er in deel 1 continu een tag wordt meegegeven. Je kunt hier zelf periodes voor kiezen, maar in de standaard engagement funnel van ActiveCampaign wordt het volgende aangehouden:

  • In de afgelopen 0-7 dagen activiteit geweest: Engaged, Recent Activity 
  • 7 – 28 dagen geleden sinds activiteit: Engaged (Recent Activity wordt verwijderd)
  • 28 – 58 dagen sinds activiteit: Disengaged (Engaged wordt verwijderd) 
  • 58+ dagen sinds activiteit: Inactive (Disengaged wordt verwijderd) 

Bepaal voor jezelf wat de juiste periodes zijn. Stuur jij bijvoorbeeld maar 1 keer per maand een e-mail, dan is het handiger om de periodes net iets anders in te stellen. 

Wat te doen met inactieve contactpersonen? 

Er zijn een paar dingen die je kan doen wanneer iemand inactief is:

  1. Iemand opnieuw activeren. 
    Stel iemand krijgt de tag ‘disengaged’ of ‘inactive’ dan kun je automatisch een andere funnel laten starten om iemand weer opnieuw te activeren. Je kunt 1 e-mail sturen, maar ook een reeks e-mails die wat sneller op elkaar volgen. Probeer er een originele draai aan te geven en te kiezen voor verschillende soorten onderwerpregels om iemand te triggeren om de mail te openen.

1. Iemand opnieuw activeren. 
Stel iemand krijgt de tag ‘disengaged’ of ‘inactive’ dan kun je automatisch een andere funnel laten starten om iemand weer opnieuw te activeren. Je kunt 1 e-mail sturen, maar ook een reeks e-mails die wat sneller op elkaar volgen. Probeer er een originele draai aan te geven en te kiezen voor verschillende soorten onderwerpregels om iemand te triggeren om de mail te openen.

2. Iemand automatisch uitschrijven
Wil je geen mails meer sturen, maar iemand direct uitschrijven? Dat is automatisch in te stellen in de engagement funnel. Dit is in mijn ogen wel een gemiste kans om iemand nog een tweede kans te geven om te activeren.

    3. In contact komen via andere kanalen 
    Een derde optie is om iemand niet uit te schrijven en niet direct een aantal mails te sturen, maar in contact te komen via andere kanalen. Maak een connectieverzoek op LinkedIn of stuur eens een berichtje op Instagram. Maak het persoonlijk. Grote kans dat je iemand daarmee wel weer weet te activeren, mits diegene in jouw doelgroep past.

    Lukt het niet om iemand opnieuw te activeren en krijg je ook geen (goed) contact via andere kanalen? Schrijf iemand zelf uit. Zo voorkom je dat er nog mails worden verstuurd en dat je blijft betalen voor deze persoon.

      Hoe stel je een engagement funnel in? 

      Mailblue, de Nederlandse reseller van ActiveCampaign heeft een heel handig artikel geschreven over hoe je een engagement funnel instelt. 

      Wil je dit niet zelf instellen of kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van ActiveCampaign, Mailblue of SiteSmid zodat ook de overige instellingen om zo min mogelijk in de spam te komen goed staan? Lees hier wat ik voor jou kan betekenen op het gebied van ActiveCampaign en plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in