Hoe de groeispurt van je onderneming je ondergang kan worden
arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe de groeispurt van je onderneming je ondergang kan worden

“Het is groeipijn”

zei Mariska toen we het tijdens een gesprek hadden over het feit dat ze zich al een aantal maanden geen salaris kon betalen. Dit was niet de eerste keer dat ik dat van haar hoorde. Tijdens elk gesprek dat ik met haar had, bleef ze maar aangeven dat ze groeipijn binnen haar online onderneming ervaarde. Ze vertelde dat haar online onderneming ontzettend snel gegroeid was in één jaar tijd. Dat ze nieuwe teamleden had aangehaakt omdat ze het werk zelf allemaal niet meer gedaan kreeg. Ze had nieuwe systemen aangeschaft zodat ze (bijna) de gehele online marketing kon automatiseren. Klanten die haar online training kochten, kregen automatisch toegang tot haar online academie en wekelijks ontvingen zij automatisch een e-mail dat er een nieuwe les klaar stond. Maar qua omzet kwam er niet voldoende binnen om de kosten te kunnen dekken. En, belangrijker nog, om zichzelf elke maand salaris te kunnen betalen.

Daar gaat je opgebouwde buffer

Mariska had wel een kleine zakelijke buffer opgebouwd en wist dat ze daar aanspraak op kon maken, mocht dat nodig zijn. Deze buffer zou haar door de eerste twee maanden heen helpen. Maar zover wilde ze het niet laten komen. Ze zocht naar diverse uitvluchten om toch alle kosten te kunnen voldoen. Zo besloot ze om een nieuwe dienst aan te gaan bieden. Dit zou haar extra omzet gaan opleveren. Wat ze vergat is dat haar teamleden extra werk hadden aan deze dienst. Haar kosten gingen mee omhoog. Een buffer opbouwen zat er op deze manier niet in. En ook haar salaris moest het ontgelden.

Ze besloot een ander idee uit te proberen. Wat als ze de prijs van haar diensten zou verlagen? Haar gedachte was dat meer mensen dan haar dienst zouden kopen en dat zou leiden tot meer omzet. Om niet veel meer kosten te maken besloot ze geen extra online marketingacties te doen en ook haar team wilde ze niet extra inzetten. Ze besloot om alles zelf te gaan doen. Dit koste haar veel tijd. En het resultaat was dat ze geen extra verkopen had. De omzet was zelfs terug gelopen omdat ze gezakt was in prijs.

Zal ik het doen of toch niet

Na lang wikken en wegen besloot Mariska toch om haar zakelijke buffer te gebruiken. Ze kon hiermee de kosten van haar team en andere externe partijen betalen. Ruimte om zichzelf salaris te betalen was er niet.

Mariska is niet de enige ondernemer bij wie dit gebeurt. Regelmatig spreek ik ondernemers die aangeven dat ze zichzelf al tijden geen salaris meer betalen. Laat staan dat ze een winstgevende onderneming runnen. Ze kunnen hun hoofd net boven water houden. “Geld” wordt vaak ervaren als een lastig onderwerp om over te praten. Laat staan dat je gaat vertellen dat het financieel even niet lekker gaat.

Zelf heb ik het exact zo ervaren. Ook ik heb een periode gehad waarin het financieel iets minder ging. Ik praatte er niet over en ik besloot om de zakelijke buffer leeg te halen om toch de kosten te kunnen betalen. Ik keerde mijzelf minimaal salaris uit zodat ik de vaste lasten wel kon betalen. Leuke dingen doen zat er niet in. Uiteindelijk kwam alles boven tafel en is alles besproken. Vanaf dat moment ging er een knop in mij om en is het alleen maar beter geworden. Ik betaal mijzelf nu maandelijks een vast salaris, kan alle kosten die ik maak goed betalen én maak daarbij ook nog winst.

Meer teamleden is niet de oplossing

Wat ik ervaar is dat ondernemers, tijdens een groeispurt, direct nieuwe teamleden gaan aannemen omdat ze denken dat dat de oplossing is. Hierdoor gaan de kosten die ze maken aanzienlijk omhoog. Dit terwijl je omzet nog niet direct hoeft te stijgen.

Ik kan je vertellen dat het aannemen van nieuwe teamleden niet de oplossing is.
Toen ik met mijn onderneming groeide, werkte ik met één iemand samen. En ik besloot dat zo te laten. Ik ging kijken waar ik op kon besparen binnen mijn onderneming. Zo liep ik al mijn abonnementen door om te kijken of ik alles dat ik ooit had afgesloten nog wel nodig was. Alle systemen die ik niet meer gebruikte, zei ik per direct op. Ook bekeek ik of ik korting kreeg als ik per jaar betaalde in plaats van per maand. Hierdoor bespaarde ik op bepaalde systemen 10% tot 20% per jaar. Terwijl ik de lijst doorliep hield ik mijn agenda er bij. Een maand voordat een abonnement verlengd zou worden, zette ik een reminder in mijn agenda. Dit zodat ik maandelijks of jaarlijks geattendeerd wordt hierop. Ik kan dan direct bekijken of het abonnement verlengt dient te worden of dat ik het kan beëindigen. Dit zorgt ervoor dat ik geen onnodige kosten heb.

Wat je ook kunt doen is kijken naar het huidige team waar je nu mee samenwerkt. Zitten de juiste mensen in je team met de juiste expertise? Waar zijn je teamleden veel tijd aan kwijt en zou je dat gedeelte anders in kunnen richten of (gedeeltelijk) kunnen automatiseren? En, vraag je team eens wat zij (anders) zouden doen als ze in jouw schoenen stonden. Je zult verrast worden door de antwoorden die gegeven worden.

Groeipijn hoort bij het ondernemerschap, maar zorg ervoor dat het niet je ondergang wordt!

Reactie plaatsen

Cookies...