Wanneer je gebruikmaakt van e-mailmarketing, dan wil je er het maximale aan resultaat uit halen. Als Technisch Virtueel Assistent help ik ondernemers met hun e-mailmarketing en wanneer ik net begin, zie ik vaak een paar gemiste kansen. Daarover vertel ik je in dit artikel meer en ik deel ook waarom juist tags en segmenten in ActiveCampaign zo waardevol zijn. Ze helpen jouw e-mailmarketingstrategie echt naar een hoger niveau te tillen.
#1 fout in ActiveCampaign
De #1 fout in ActiveCampaign die ik bij bijna elke ondernemer zie terugkomen, is het aanmaken van heel veel lijsten. Voor elke weggever wordt er een aparte lijst gemaakt, voor elk product of dienst, soms zelfs voor elk nieuw groepstraject.
Daardoor wordt ActiveCampaign ontzettend onoverzichtelijk en gaat er veel sneller iets fout wanneer iemand zich uitschrijft. Wanneer je dit niet goed inricht, blijven ze e-mails krijgen wanneer ze zich uitgeschreven hebben, maar wel nog op andere lijsten staan. Hier is een oplossing voor, maar nog steeds is het erg foutgevoelilg.
Het beste is om met zo min mogelijk lijsten te werken. Elke situatie is uniek, maar denk bijvoorbeeld aan de volgende 2 lijsten:
– Leads
– Klanten
Wat zijn tags en segmenten?
Tags
In ActiveCampaign kun je zelf tags aanmaken. In plaats van allerlei verschillende lijsten. Denk aan een tag voor jouw weggevers, producten, diensten, etc. Nu vraag je jezelf misschien af: ‘wordt het dan niet net zo onoverzichtelijk als met meerdere lijsten?’ Wanneer je het goed inricht niet. Maak niet onnodig veel tags aan, maar:
– Bepaal welke tags er écht nodig zijn
– Wat de opbouw van elke tag wordt zodat je nooit hoeft te zoeken naar de naam van een tag
Segmenten
In ActiveCampaign maak je segmenten aan op basis van deze tags. Een segment wil zeggen dat je naar een deel van mensen op de lijst een e-mail stuurt. Stel dat jij een lancering hebt voor product X, dan maak je een segment aan van mensen die product X nog niet hebben gekocht.
Segmenten kunnen voor nog meer interessante doeleinden ingezet worden. Bij een klant van mij is het belangrijk om te weten of mensen wel of geen Moneybird gebruiken. Dit moeten ze voordat ze op de mailinglijst komen aangeven en op basis daarvan ontstaat het segment van Moneybird gebruikers en geen Moneybird gebruikers. Zo ontvangen beide doelgroepen de juiste e-mails.
Voordelen van taggen en segmenteren
Er zijn een aantal voordelen van taggen en segmenteren in ActiveCampaign. De belangrijkste voordelen voor jou op een rij:
1. Persoonlijkere communicatie
Het tijdperk van ‘one-size-fits-all’ e-mailmarketing is echt voorbij. Door contacten te taggen en te segmenteren, communiceer je veel gerichter en persoonlijker. E-mails zijn écht relevant voor de ontvanger. Dat zorgt voor een hogere betrokkenheid.
2. Meer verkopen
Een hogere relevantie en betrokkenheid, zorgt ervoor dat mensen sneller overgaan tot aankoop. Daarnaast kun je ook segmenteren op basis van hoe vaak iemand bijvoorbeeld 1 of meerdere salespages heeft bezocht, maar nooit heeft gekocht. Voor diegene start je een aparte e-mailfunnel om hen toch over te laten gaan tot verkoop. Schijnbaar is de interesse er namelijk wel. Dit hoef je dan niet meer handmatig in de gaten te houden.
3. Efficiëntere manier van marketing
Het is veel efficiënter doordat automatisch de juiste doelgroep, het juiste aanbod te zien krijgt. Per segment kan er bijvoorbeeld ook een andere prijsklasse gehanteerd worden van producten/diensten die je aanbied. De klantreis verbeterd.
4. Minder vaak in de spam
Minder mensen schrijven zich uit omdat de mails relevant zijn. Er wordt doorgeklikt en op e-mails gereageerd. Dit zorgt voor een lagere spamscore, waardoor jouw e-mails minder vaak in de spam terecht komen. Meer mensen lezen de e-mails en ook dat leid weer tot meer verkopen.
Tags en segmenten instellen in ActiveCampaign
Het aanmaken van tags in ActiveCampaign is geen hogere wiskunde. Dit doe je onder het kopje ‘contacten’.
Het belangrijkste is vooral dat je:
– Nadenkt over welke tags je wilt gebruiken
– Oude tags opschoont zodat er geen wirwar aan tags ontstaat
– Uitzoekt op welke automatiseringen/funnels dit impact heeft, zodat die aangepast kunnen worden
Hier worden nogal snel fouten in gemaakt. Hetzelfde geldt voor segmenteren, waarbij het echt belangrijk is dat dit goed gebeurd. Anders bereik je juist het tegenovergestelde en krijgen mensen de verkeerde e-mails.
Ik kan je op verschillende manieren helpen met ActiveCampaign, Mailblue of één van de andere resellers:
1. Ik richt het volledig voor je in als je net start
2. Ik help je met het overzetten van de e-mailmarketing van je oude systeem naar ActiveCampaign
3. Ik help je met het opschonen van ActiveCampaign en o.a. dit soort zaken slim in te richten
4. Ik help met onderhoud aan ActiveCampaign
Klik hier voor meer informatie en plan vooral een vrijblijvend kennismakingsgesprek in als je interesse hebt in hulp bij ActiveCampaign.
Ook interessant
Zo gebruik je de AI merkkit van ActiveCampaign
Wanneer je e-mails verstuurt, dan wil je dat dit natuurlijk wel in jouw eigen huisstijl is zodat het herkenbaar is voor de ontvangers. Herkenbaarheid zorgt er namelijk voor dat mensen de e-mail sneller lezen en ook tot het einde lezen. De AI merkkit van...
5 onmisbare funnels in ActiveCampaign die jouw omzet verhogen
ActiveCampaign is niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van (online) ondernemers. Maar welke 5 funnels zorgen er nu echt voor meer omzet? Als technisch VA zie ik diverse funnels voorbij komen bij mijn klanten en ik deel graag met jou de 5 meest succesvolle...
Hoe koppel je Calendly aan ActiveCampaign?
Als ondernemer wil je zoveel mogelijk tijd besparen en één ding gaat je daar zeker bij helpen: zoveel mogelijk automatiseren. Wanneer je met Calendly en ActiveCampaign werkt, is het slim om deze twee systemen ook aan elkaar te koppelen. Maar hoe doe je dat dan? Lees...