Pinterest wordt vaak over het hoofd gezien wanneer er marketingkanalen worden gekozen om meer klanten te krijgen. Zonde! Het biedt juist geweldige kansen voor bedrijven die hun producten of diensten willen verkopen. Ik neem je mee in de voordelen en 4 tips om met Pinterest te starten. 

Voordat ik je een aantal tips geef, deel ik graag een aantal voordelen van Pinterest inzetten voor jouw bedrijf: 

– Met Pinterest kun je een groot publiek bereiken. Alleen al in Nederland zijn er miljoenen actieve gebruikers. 

– Pins hebben een veel langere levensduur dan bijvoorbeeld berichten op Instagram en LinkedIn. Zelfs jaren na het plaatsen van een pin kunnen er nog mensen op jouw website komen. 

– Pinterest is veranderd van een visuele zoekmachine waar mensen alleen maar komen om inspiratie op te doen voor interieur en outfits, naar een zoekmachine waar mensen veel meer zoeken dan dat. Het aantal mensen dat doorklikt naar de website ligt hoger dan bij een gemiddeld Instagram bericht. 

– Pinterest gebruikers hebben een hoge koopintentie. 89% gebruikt het voor inspiratie tijdens het plannen van hun aankopen en 47% maakt aankopen op basis van pins die ze hebben gezien. 

– Pinterest kan ingezet worden voor verschillende stadia van het marketingproces. Zo kun je mensen inspireren door middel van bijv. Pins naar blogs of gratis weggevers, maar kun je ook direct wat aan hen verkopen.  

 

Tip 1: Maak een zakelijk Pinterest account aan 

Klinkt misschien als een open deur, maar maak een zakelijk Pinterest account aan. Vaak wordt dit vergeten en daardoor loop je bepaalde functionaliteiten mis. Met een zakelijk Pinterest account kun je: 

– Jouw website claimen zodat mensen vanaf jouw profiel direct kunnen doorklikken; 

– Rich Pins toevoegen. Dit zijn Pins waar je meer content aan kunt toevoegen;

– Statistieken van jouw Pins bekijken; 

– Adverteren op Pinterest.  

Tip 2: Begin bij de basis  

Voordat je start met pinnen is het belangrijk om de basis goed in te richten. Zorg ervoor dat je: 

– Een pakkende naam hebt waar eventueel ook al één of meerdere zoekwoorden in terugkomen; 

– Voeg jouw website toe aan jouw profiel; 

– Voeg een biografie toe waarin duidelijk wordt wat je doet, voor wie je dat doet en wat het oplevert;  

– Maak een omslagfoto die direct aanspreekt. Hier kun je eventueel een call to action voor een gratis weggever aan toevoegen; 

– Doe een zoekwoordenonderzoek. Pinterest is een grote visuele zoekmachine en de juiste zoekwoorden gebruiken is heel belangrijk om vindbaar te worden.

Tip 3: Maak verschillende borden aan 

Wanneer mensen interessante Pins van jou voorbij zien komen is de kans groot dat ze naar jouw profiel doorklikken. Je wilt niet dat daar een wirwar aan Pins staat. Wat wil je dan wel? 

Een duidelijk overzicht van borden. De naam van elk bord geeft precies aan wat daar te vinden is. Denk hier van tevoren goed over na zodat je de pins direct op het juiste bord plaatst. 

Tip 4: Consistentie is key! 

Zoals bij zoveel social media kanalen is het belangrijk om consistent te zijn. Pinterest is hier geen uitzondering in. Je kunt niet in één keer heel veel Pins plaatsen om vervolgens weer een aantal weken niets te doen. Wanneer jij niet actief post, dan denkt Pinterest dat je de app niet meer gebruikt en wordt jouw zichtbaarheid verminderd.  

Technische tips op Pinterest 

Ik heb meer dan 9 jaar ervaring als Technisch VA en heb meer dan 300 ondernemers hiermee geholpen. Op mijn Pinterest account deel ik regelmatig tips & adviezen. Kun je ook direct een kijkje nemen hoe ik mijn Pinterest account zo optimaal mogelijk heb ingericht. Ga je mij volgen?